De bedrijvigheid trekt snel aan, de werkloosheid daalt in het Franstalige deel
van België.
Wallonië staat nog vooral bekend als het gebied met veel lusteloze werklozen,
gesloten kolenmijnen en kwakkelende staalindustrie. De bedrijvigheid zou er
wegkwijnen, waardoor Vlamingen te hulp moeten schieten met uitkeringen en
subsidies.
"De vooroordelen over Wallonië kloppen niet”, stelde de Waalse premier tegen
het ANP. "Bij ons was de recessie het laatst voelbaar van de drie regio’s in
België. En nu daalt de werkloosheid bij ons als eerste”.
Werkloosheid
In mei daalde de werkloosheid in het Franstalig landsdeel met 1302 personen
vergeleken met een jaar eerder, terwijl er in Vlaanderen en Brussel nog een
stijging was volgens de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening vorige week. Wel
is het aantal werklozen in het Franstalige deel nog altijd veel hoger dan in
het grotere Vlaanderen.
Demotte wijst er ook nog op dat het handelsoverschot van Wallonië vorig jaar
30 miljard euro bedroeg. Terwijl Vlaanderen een tekort had van 17 miljard
euro. De Walen lopen hun achterstand op Vlaanderen dus in. "Vlaanderen is
natuurlijk groter, maar wij groeien nu harder. Het aantal banen stijgt weer,
nadat het sinds 1965 vooral bergaf ging.”
De Belgische deelstaat Wallonië maakt veel onderdelen voor auto's. "En we
hebben in Luik een mooi logistiek centrum met spoor, luchthaven en
waterverbindingen'',aldus Demotte, die ook Nederlandese bedrijven probeert
warm te maken voor met name de binnenvaartverbindingen van Luik aan de Maas
ten zuiden van Maastricht.
Taalbarrière
Dat het voor Nederlandse bedrijven wellicht lastig is dat veel Walen alleen
Frans willen spreken, wuift Demotte weg. Zelf spreekt hij vloeiend Vlaams
want zijn moeder was Vlaams en hij woont op vijftig meter van de Vlaamse
taalgrens in Vloesberg. Hij spreekt uiteraard Engels en zelfs Bulgaars met
zijn vrouw uit Bulgarije.
De socialistische premier Demotte dankt de vooruitgang van zijn Waalse gewest
onder meer aan een eigen Marshallplan. Het is een omvangrijk steunprogramma
van de overheid. Met miljarden euro's geeft Wallonië de staalindustrie een
impuls om te moderniseren.
België moet blijven
Niet dat de Walen nu menen dat ze alles beter zelf kunnen regelen. Demotte is
zoals veel Walen niet zo dol op het ontmantelen van België, waarbij meer
bevoegdheden naar zijn deelstaat zouden gaan. Volgens hem werkt dat niet.
"Toen Opel aankondigde om de fabriek in Antwerpen te sluiten, moest de Vlaamse
premier Kris Peeters bellen naar de Belgische premier met de vraag of hij
met de Duitse bondskanselier afspraken wilde maken. Dus het banenbeleid moet
dus op zijn minst op nationaal niveau worden ondersteund.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl